Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Spolupracujeme s:

   
Znak Města Skutče. Město Skuteč

 

 

Logo společnosti Člověk v tísni.

Příběhy bezpráví

Studentské volby

Logo Židovského muzea v Praze. Putovní výstavy
Světluška - sbírkové dny Světluška
Každý rok pořádáme sbírku pro Život dětem, o.p.s., pomáhejte s námi :-)

Život dětem o.p.s.

Srdíčkové dny
Logo projektu Ekoškola. Ekoškola
 
 

Prostředky z EU

Čerpáme z EU prostředky na zkvalitnění a modernizaci výuky.Čerpáme peníze z Evropské unie na zkvalitňování a modernizaci výuky

Jak pomohla EU a ESF naší obci  OP Zaměstnanost.

 

 

 

 

 

 

 

 

Najdete nás na Facebooku

Odkaz na facebookové stránky gymnázia.
 

QR kód

qr kód

Návštěvnost

Návštěvnost:

ONLINE: 1
DNES: 268
TÝDEN: 2733
CELKEM: 147305

Navigace

Obsah

Během čtyřletého gymnaziálního učiva se studenti seznámí se základy humanitních disciplín – psychologie, sociologie, politologie, ekonomie, práva, mezinárodních vztahů, filosofie a etiky. Hodinová dotace v prvním ročníku a dvouhodinové v druhém až čtvrtém ročníku je doplněna o společenskovědní semináře ve třetím a čtvrtém ročníku. Obsahem těchto seminářů jsou hlubší analýzy vybraných témat zmiňovaných disciplín. Konkrétní podoba seminářů je dána vyučujícím. V letošním roce to jsou například rozvojové cíle tisíciletí, globalizace, planetární problémy, multikulturní společnost.

Nesmírně důležitou součástí výuky je její propojení s aktuálními celospolečenskými událostmi. Výuka společenskovědních oborů je doplněna projekty vlastními – např. projektovými dny s tématikou multikulturní společnosti, lidských práv, ekologicky odpovědného jednání apod., či projekty Člověka v tísni – Jeden svět na školách, Příběhy bezpráví, a dalšími.

Vybraná témata jednotlivých ročníků:

1. ročník (kvinta)

PSYCHOLOGIE

  • předmět, osobnosti, významné směry
  • obory psychologie, praktické využití psychologie

  • psychické jevy – vnímání, myšlení, emoce, paměť…

  • psychologie osobnosti – temperament, charakter, postoje…

  • základní aspekty psychického a somatického vývoje jedince

  • psychohygiena – zásady duševní hygieny, náročné životní situace, reakce, poruchy osobnosti

  • člověk mezi lidmi – život ve skupině, sociální interakce, komunikace, média

2. ročník (sexta)

SOCIOLOGIE

  • předmět, osobnosti, směry sociologie

  • příroda - člověk – kultura - společnost

  • socializace

  • sociální struktura, sociální role a pozice

  • sociální útvary, skupiny

  • rodina a její proměny

  • gender a jeho nejvýznamnější aspekty

  • sociálně patologické jevy ve společnosti

EKONOMIE

  • tržní systém, centrálně plánovaná ekonomika

  • nabídka , poptávka, chování spotřebitele, výrobce

  • peníze a bankovní soustava, úspory a investice

  • hospodářská politika státu – domácí produkt, daňová soustava,
    trh práce, nezaměstnanost

3. ročník (septima)

POLITOLOGIE

  • politika, politický život

  • demokracie, diktatura

  • ústavní systém ČR, legislativa, exekutiva, jurisdikce

  • územní samospráva

  • volby a volební systémy

  • politické strany a politické systémy, politické ideologie

  • mezinárodní vztahy, mezinárodní organizace – OSN, NATO, EU

  • globální problémy

ZÁKLADY PRÁVA

  • teorie práva – prameny práva, právní normy, právní vztahy

  • občanské, rodinné, pracovní právo – občansko – právní vztahy (majetková a závazková práva…), občanské řízení, pracovně – právní vztahy – vznik a zánik pracovního poměru, pracovní smlouva…, vztahy mezi manžely, rodiči a dětmi a institut náhradní rodinné péče…

  • trestní právo hmotné a procesní – trestné jednání, druhy trestů, průběh trestního řízení, orgány činné v trestním řízení

4. ročník (oktáva)

FILOSOFIE, ETIKA

  • předmět filosofie

  • antická filosofie: předsokratovská filosofie, antropologický obrat ve filosofii, Aristoteles a Platón

  • středověká filosofie – zrození evropské kultury jako syntézy kultury antické a křesťanské

  • filosofie renesance a humanismu

  • novověká filosofie – filosofie poznání 17. století a osvícenská filosofie

  • filosofie 19. století – racionální a iracionální proudy ve filosofii

  • vybrané filosofické směry 20. st. – postmoderna, existencialismus, fenomenologie, hermeneutika

Základní literatura:

řada učebnic a pracovních sešitů Společenské vědy pro střední školy I. – IV. díl, nakladatelství Didaktis

1. a 2. díl 3. a 4. díl

Další doporučená literatura:

Říčan, P.: Psychologie. Portál. Praha 2009.
David, R.: Politologie. Nakladatelství FIN. Olomouc 2005.
Blecha, I.: Filosofie. Nakladatelství FIN. Olomouc 2005.
Jandourek,J.: Úvod do sociologie. Portál. Praha 2003.
Ryska, R.: Právo pro SŠ. Fortuna. Praha 2007.
Blecha, I. a kol: Filosofický slovník.
Störig, Hans-Joachim: Malé dějiny filosofie. Praha 1995.
Tretera, Ivo: Nástin dějin evropského myšlení: od Thaléta k Rousseauovi. Praha 1999.
Petříček, Miroslav: Úvod do (současné) filosofie. Praha 1997.

Internetové zdroje:

http://www.rozvojovka.cz

http://www.ecn.cz

http://europa.eu/index_cs.htm

http://business.center.cz

http://portal.gov.cz/portal/obcan/

http://www.slon-knihy.cz

Odkazy k dalšímu studiu z oblasti společenských věd najdete zde.